Γνωριμία με το λογισμικό Zelio Soft 2 ( γλώσσα FBD) part1 Γνωριμία με το λογισμικό Zelio Soft 2 ( γλώσσα FBD) part1

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

10/recent/ticker-posts

Γνωριμία με το λογισμικό Zelio Soft 2 ( γλώσσα FBD) part1




   

ΓΛΩΣΣΕΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ

Με την έννοια προγραμματισμός ενός P.L.C. εννοείται η διαδικασία της δημιουργίας μιας σειράς εντολών οι οποίες λύνουν ένα
συγκεκριμένο πρόβλημα αυτοματισμού. 
Η υλοποίηση του αντίστοιχου αλγορίθμου επίλυσης του προβλήματος αποτελεί το
πρόγραμμα. 
Πρόγραμμα λοιπόν είναι ένα ‘σύνολο από κανόνες ή εντολές’ σύμφωνα με τις οποίες συμπεριφέρεται ο
προγραμματιζόμενος λογικός ελεγκτής.
 Οι κανόνες αυτοί καθορίζουν τις λειτουργίες ελέγχου του ελεγκτή. Σκοπός του προγράμματος
είναι να καθορίσει τις ακριβείς συνθήκες για την ενεργοποίηση κάθε εξόδου του P.L.C. Χωρίς το πρόγραμμα, ο ελεγκτής δεν μπορεί
να κάνει τίποτα απολύτως.

Οι P.L.C. από μόνοι τους είναι ουδέτερες συσκευές αφού δεν είναι κατασκευασμένα για μια συγκεκριμένη εφαρμογή.

Κάθε φορά,
ανάλογα με τις απαιτήσεις της εκάστοτε εγκατάστασης, προγραμματίζονται ποικίλες ενέργειες.
 O τρόπος προγραμματισμού από
χρήστη σε χρήστη δεν είναι ίδιος, αλλά διαφοροποιείται σύμφωνα με το επίπεδο γνώσης και εμπειρίας.
Με άλλα λόγια, αν και η
γλώσσα μηχανής MC7 (Machine Code 7) που αντιλαμβάνεται ο ελεγκτής είναι ίδια, το αποτέλεσμα μιας συγκεκριμένης εφαρμογής
που υιοθετείται κατά περίπτωση διαφοροποιείται σημαντικά, από πλευράς αλγορίθμου, όπως εξάλλου συμβαίνει και σε κάθε μικρο-
επεξεργαστικό σύστημα
Εκκίνηση του λογισμικού γίνεται πατώντας διπλό κλικ στο εικονίδιο του Zelio Soft 2 στην επιφάνεια εργασίας του υπολογιστή. 

  



Η γλώσσα FBD (Function Block Diagram) είναι μία γλώσσα προγραμματισμού της οποίας τα στοιχεία αναπαρίστανται με
blocks λογικών πυλών. Αποτελεί τη βασική γλώσσα προγραμματισμού για τους χρήστες οι οποίοι είναι εξοικειωμένοι με την
ψηφιακή σχεδίαση. Σημαντικό μειονέκτημα αποτελεί η αδυναμία απεικόνισης και υλοποίησης ενός προγράμματος από την
οθόνη του smart relay.


Η επιλογή της γλώσσας FBD γίνεται από το παράθυρο επιλογής γλώσσας προγραμματισμού της
   
    


Επιλέγοντας λοιπόν ο χρήστης να χρησιμοποιήσει την γλώσσα FBD, θα εργαστεί στο παράθυρο της .
Το περιβάλλον πάνω στο οποίο μπορεί να δουλέψει ο προγραμματιστής είναι το άσπρο πλαίσιο. Στην αριστερή μεριά του
πλαισίου εμφανίζονται 8 κελιά (πλαίσια). Αυτά αποτελούν τις θέσεις για τις ψηφιακές, εξωτερικές εισόδους του smart relay.
Από τη δεξιά μεριά του πλαισίου εμφανίζονται 4 κελιά. Αυτά αποτελούν τις ψηφιακές, εξωτερικές εξόδους της μονάδας.

O χρήστης μπορεί να εισάγει τα στοιχεία που επιθυμεί ενδιάμεσα των εισόδων και των εξόδων χωρίς να υπάρχει περιορισμός
τοποθεσίας τους όπως γινόταν στο περιβάλλον της γλώσσας Ladder. Περιορισμός δεν υπάρχει ούτε και στην εικονική
συρμάτωση μεταξύ των blocks, έτσι ο προγραμματιστής μπορεί να εισάγει και να συνδέσει οποιοδήποτε στοιχείο ανεξαρτήτου
θέσεως. Η εισαγωγή όλων των στοιχείων γίνεται με τον ίδιο τρόπο που γίνεται και στο περιβάλλον Ladder.

 Επιλέγεται το στοιχείο και στη συνέχεια ‘σέρνεται’ μέχρι τον επιθυμητό προορισμό. Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και με την εικονική
συρμάτωση, επιλογή του σημείου έναρξης και ‘σύρσιμο’ μέχρι το επιθυμητό σημείο σύνδεσης.
Κάθε στοιχείο αποτελείται από συγκεκριμένα σημεία σύνδεσης τα οποία μπορεί ο χρήστης να χρησιμοποιήσει για να
ξεκινήσει ή να τερματίσει μια γραμμή σύνδεσης. Τα σημεία αυτά βρίσκονται είτε αριστερά των στοιχείων, είτε δεξιά και
εμφανίζονται με ένα μικρό βέλος. Το βέλος αυτό συμβολίζει εισαγωγή γραμμής (είσοδο) όταν βρίσκεται στην αριστερή μεριά
του στοιχείου και εξαγωγή (έξοδο) όταν αυτό είναι από τη δεξιά μεριά του στοιχείου. Μάλιστα, ο δείκτης του ποντικιού αλλάζει
σχήμα κάθε φορά που τοποθετείται πάνω σε ένα από αυτά, ειδοποιώντας έτσι τον χρήστη ότι βρίσκεται σε σημείο σύνδεσης.

Ταυτόχρονα εμφανίζεται και το είδος του σημείου εκείνου, αν πρόκειται δηλαδή για έξοδο (output) ή είσοδο (input) του block.
  


Η εισαγωγή κάθε στοιχείου γίνεται από τα εικονίδια επιλογών της
 Ακουμπώντας τον δείκτη του ποντικιού πάνω σε κάθε ένα από αυτά, εμφανίζονται οι αντίστοιχες επιλογές.
ΙΝ 
Το εικονίδιο ΙΝ περιέχει όλων των ειδών τις εισόδους οι οποίες είναι διαθέσιμες στη γλώσσα FBD.

    
.
  
   

 Η επιλογή Discrete input είναι μία ψηφιακή είσοδος, συνεπώς μπορεί να τοποθετηθεί σε ένα από τα
πλαίσια εισόδων. Πρόκειται για ένα σύμβολο το οποίο μόλις ενεργοποιηθεί, δίνει έναν λογικό ‘1’ στο
στοιχείο που οδηγεί. Υπάρχει δυνατότητα εισαγωγής σχόλιου από το Parameters window καθώς επίσης
και αλλαγής του εικονιδίου. Οι ψηφιακές είσοδοι που περιέχονται στο εικονίδιο IN συνοδεύονται από κάποια ενδεικτικά
σχήματα τα οποία μπορούν να επιλεγούν να εμφανίζονται μαζί με το στοιχείο.
Όπως όλα τα στοιχεία, έτσι και η συγκεκριμένη είσοδος συνοδεύεται από ένα γράμμα και ένα νούμερο όπου
αποτελούν την ονομασία τού στοιχείου.
 Από το Parameters window υπάρχει δυνατότητα απόκρυψης αυτής της
ονομασίας.
  

Η επιλογή Filtered discrete input πρόκειται για μία ψηφιακή είσοδο στην οποία όμως έχει προστεθεί ένα
φίλτρο με σκοπό τη μείωση και την αποβολή τυχόν διαταραχών. Στο παράθυρο παραμέτρων υπάρχει
επιλογή ρύθμισης του χρόνου φιλτραρίσματος από 10ms έως 2550ms. Όταν ένα σήμα εισαχθεί στην
είσοδο, τότε ανιχνεύεται αν αυτό είναι σταθερό. Εάν παραμείνει σταθερό για όλη τη χρονική διάρκεια που είναι
ρυθμισμένη, χωρίς διαταραχές, τότε η έξοδος της επιλογής παίρνει την προκαθορισμένη τιμή, ’1’. Σε διαφορετική
περίπτωση, η έξοδος του στοιχείου παραμένει ‘0’.
Στη συγκεκριμένη επιλογή δεν υπάρχει δυνατότητα αλλαγής του εικονιδίου. Μπορεί όμως ο χρήστης εμφανίσει ή να
αποκρύψει κάποιο σχόλιο και την ονομασία του στοιχείου από το Parameters window.



 Η επιλογή Constant ‘ON’ μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν είσοδος, δεν μπορεί όμως να τοποθετηθεί σε
κάποιο από τα πλαίσια εισόδων. Μία είσοδος η οποία όπου και αν συνδεθεί, θα δίνει μόνιμα έναν λογικό
‘1’. Ο προγραμματιστής μπορεί και σε αυτή την περίπτωση να εισάγει κάποιο σχόλιο και να αποκρύψει την
ονομασία του στοιχείου από το παράθυρο παραμέτρων (Parameters window).

    

 Η λειτουργία της επιλογή Constant ‘OFF’ βασίζεται σε εκείνη της επιλογής Constant ‘ON’. Πρόκειται για
μία είσοδο η οποία δίνει πάντα ένα λογικό ‘0’. Δεν μπορεί να τοποθετηθεί σε κάποιο πλαίσιο εισόδων ενώ
στο παράθυρο παραμέτρων υπάρχουν οι ίδιες επιλογές

   

H επιλογή Numerical constant πρόκειται για μία αριθμητική επαφή η οποία επίσης δεν μπορεί να
τοποθετηθεί στα κελιά εισόδων.
 Είναι ένας σταθερός ακέραιος αριθμός του οποίο η τιμή μπορεί να
κυμανθεί από το -32768 έως +32767.
 Μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να εισαχθεί μία σταθερή τιμή σε
αριθμητικές εισόδους κάποιων στοιχείων. 
Η τιμή της επαφής ρυθμίζεται από το παράθυρο παραμέτρων ενώ μπορεί να
αλλαχτεί και στις καταστάσεις Simulation και Monitoring.
  

Η επιλογή 1 second clock πρόκειται για μία επαφή η οποία δίνει έναν λογικό ‘1’ κάθε ένα δευτερόλεπτο. Η
λειτουργία αυτής της επιλογής ενεργοποιείται αμέσως μόλις το πρόγραμμα περάσει σε κατάσταση
Simulation ή Monitoring χωρίς να χρειάζεται να οδηγηθεί από κάποιο άλλο στοιχείο. Το συγκεκριμένο
στοιχείο δεν μπορεί να τοποθετηθεί σε κάποιο από τα κελιά εισόδων, συνεπώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν
εσωτερική είσοδος.
 Από το Parameters window υπάρχει η δυνατότητα εμφάνισης και απόκρυψης του σχόλιου και της
ονομασίας του στοιχείου.
  
  

Οι επόμενες τέσσερεις επιλογές, Zx buttons, αντιστοιχούν στα πλήκτρα του smart relay, Ζ1…Ζ4.
Παίζουν
το ρόλο των μπουτόν ενώ δεν μπορούν να τοποθετηθούν στα κελιά εισόδων. Στο παράθυρο παραμέτρων,
οι μοναδικές επιλογές που είναι διαθέσιμες είναι η εμφάνιση και απόκρυψη του σχόλιου και της ονομασίας
του στοιχείου.
  

Η επιλογή Summertime πρόκειται για μία επαφή η οποία ανοίγει και κλείνει ανάλογα με την εποχή του
χρόνου. Κατά τη διάρκεια του χειμώνα, παραμένει απενεργοποιημένη (ανοιχτή), ενώ ενεργοποιείται και
παραμένει ενεργοποιημένη κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού. Αυτή η επιλογή είναι διαθέσιμη μόνο στις
μονάδες οι οποίες περιέχουν ρολόι πραγματικού χρόνου. Η ενεργοποίηση της γίνεται από το Edit/Program
Configuration/Data Format ή από το αντίστοιχο εικονίδιο που βρίσκεται στο κάτω μέρος της οθόνης.
 Η συγκεκριμένη
επιλογή δεν μπορεί να τοποθετηθεί στα κελιά εισόδων. Από το παράθυρο παραμέτρων υπάρχει δυνατότητα απόκρυψης
της ονομασίας του στοιχείου και εισαγωγής κάποιου σχόλιου.
 
   FBD

   

Το εικονίδιο FBD περιέχει τις επιλογές

  
                                     Θα περιγράψω τα 4 πρώτα timer 

Τα πρώτα εικονίδια ειναι τα χρονικά (χρονιστές)
    

Η λειτουργία του χρονιστή τύπου A/C, έχει σαν σκοπό την
εισαγωγή μιας καθυστέρησης κατά την έναυση και μιας καθυστέρησης κατά την απενεργοποίηση ενός
παλμού στην είσοδο Command.Το πιο απλό timer που χειριζόμαστε συχνά σε διάφορους αυτοματισμούς. 

  


  Το εικονίδιο που φαίνεται στο περιβάλλον εργασίας της γλώσσας FBD

  

 Τα δύο βελάκια αριστερά είναι η είσοδος (πάνω) και το RESET (κάτω). 
  

Το πρώτο βελάκι από δεξιά (πάνω) είναι η
έξοδος του χρονιστή. 
Το δεύτερο και τέταρτο βελάκι από πάνω περιέχουν τις ρυθμισμένες από τον προγραμματιστή
τιμές ενώ το τρίτο και πέμπτο βελάκι περιέχουν τις τρέχουσες τιμές.
  

 Ο χρήστης μπορεί να βλέπει το είδος της κάθε
εξόδου αφήνοντας τον δείκτη του ποντικιού πάνω σε κάθε μία από αυτές.
Αμέσως εμφανίζεται ένα πλαίσιο με την
αντίστοιχη ονομασία.

   
Παράθυρο παραμέτρων χρονιστή A/C.


Στο παράθυρο παραμέτρων υπάρχουν τρεις επιλογές ρύθμισης για τη μονάδα των δύο χρόνων που εισάγονται.
H πρώτη επιλογή έχει ρύθμιση ωρών με ακρίβεια δευτερολέπτων.
Η δεύτερη επιλογή είναι ακριβέστερη της τάξης του ενός
δέκατου του δευτερολέπτου ενώ η τρίτη επιλογή αφορά τον χρόνο κύκλου του προγράμματος. 
Ο προγραμματιστής
πρέπει να γνωρίζει τον χρόνο σάρωσης (Program Configuration) ώστε να μπορέσει να ρυθμίσει την επιλογή η οποία
είναι ακόμα πιο ακριβές, της τάξης των ms.
Οι επιλογές Latching και Locking είναι διαθέσιμες για την αποθήκευση του τρέχων χρόνου την ώρα της διακοπής
της τροφοδοσίας και κλείδωμα του ρυθμισμένου χρόνου ώστε να μην είναι προσβάσιμος από την οθόνη του smart relay
αντίστοιχα.
  


Από την υποεπιλογή Comments ο χρήστης μπορεί να εισάγει κάποιο σχόλιο και να αποκρύψει το νούμερο
του στοιχείου.

    

Η λειτουργία του χρονιστή τύπου B/H 
  
Όταν εμφανιστεί ανερχόμενος παλμός στην είσοδο, ξεκινάει η μέτρηση και με το πέρας του ρυθμισμένου
χρόνου, αλλάζει κατάσταση η βοηθητική επαφή. Μπορεί να λειτουργήσει με δύο διαφορετικές λειτουργίες,
είτε σαν χρονιστής τύπου Β, είτε σαν χρονιστής τύπου Η.
  
Το παράθυρο
παραμέτρων του συγκεκριμένου χρονιστή είναι αυτό

 Η διαφορά των δύο αυτών λειτουργιών είναι το σήμα στην είσοδο, εάν πρόκειται για σύντομο παλμό ή
όχι. 


Η επιλογή της μονάδας μέτρησης του χρόνου είναι ίδια με αυτή του χρονιστή τύπου A/C. 
  

Η λειτουργία Cyclic timing του χρονιστή τύπου Li βασίζεται στο διαδοχικό και περιοδικό πέρασμα από
την κατάσταση ‘1’ σε κατάσταση ‘0’. 

  


 Οι δύο αυτές λειτουργίες αφορούν το σήμα στην έξοδο και στο αν θα ξεκινήσει τη μέτρηση με τον παλμό
εξόδου να βρίσκεται στη λογική κατάσταση ‘1’, τύπος Li, ή στη λογική κατάσταση ‘0’, τύπος L.
 Η επιλογή αυτή γίνεται
από το Parameters window 
  

Η πρώτη ρύθμιση αφορά τη μονάδα μέτρησης του χρόνου.

 Οι τρείς διαθέσιμες μονάδες είναι σε όλους τους
χρονιστές ίδιες.
 Η δεύτερη επιλογή αφορά τη λειτουργία του χρονικού, Li ή L.
 Η τρίτη ρύθμιση αφορά το χρόνο τον
οποίο η έξοδος θα είναι σε κατάσταση ‘1’ και το χρόνο τον οποίο θα βρίσκεται σε κατάσταση ‘0’. Και οι δύο αυτοί τύποι
χρονιστών απαιτούν δύο χρόνους ρύθμισης.

 Στην προτελευταία γραμμή επιλογών ο χρήστης μπορεί να επιλέξει τον
αριθμό των ανερχόμενων παλμών, τη διάρκεια κάθε ανερχόμενου παλμού ή ακόμα αν οι παλμοί αυτοί θα είναι
συνεχείς. 
 
     

H επιλογή Pulses on edges
δεν πρόκειται για κάποιον χρονιστή καθώς δεν απαιτεί εισαγωγή κάποιου
χρόνου. Το στοιχείο αυτό, αν και κατατάσσεται στην κατηγορία των χρονικών, έχει την δυνατότητα
ενεργοποίησης της εξόδου του για ένα σύντομο διάστημα ενός παλμού κάθε φορά που στην είσοδο
εισαχθεί ανερχόμενος ή κατερχόμενος παλμός.
 Ο χρήστης μπορεί να επιλέξει ποια στιγμή επιθυμεί να ενεργοποιηθεί η
έξοδος, όταν ο παλμός στην είσοδο γίνει ανερχόμενος, κατερχόμενος ή ακόμα και τα δύο μαζί.
  
Το παράθυρο παραμέτρων 

                          
  
  Η πρώτη επιλογή αφορά την ενεργοποίηση της εξόδου όταν ο παλμός στην
είσοδο γίνει ανερχόμενος.
 Η δεύτερη επιλογή αφορά την ενεργοποίηση της εξόδου όταν ο παλμός στην είσοδο γίνει
κατερχόμενος και η τρίτη επιλογή προκαλεί την ενεργοποίηση της εξόδου και στις δύο περιπτώσεις

Εδω θα σταματήσω την περιγραφή του λογισμικού Zelio Soft 2 και συνεχίσω σε επόμενο αρθρο  

  

Μπορείτε να κατεβάσετε το πρόγραμμα από την σελίδα της 

 

Δείτε μερικές ενδιαφέρουσες αναρτήσεις