Τα μνημεία της Ακρόπολης θα αποκτήσουν νέο φωτισμό Τα μνημεία της Ακρόπολης θα αποκτήσουν νέο φωτισμό

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

10/recent/ticker-posts

Τα μνημεία της Ακρόπολης θα αποκτήσουν νέο φωτισμό


Σας έχω μια εντυπωσιακή εικόνα από το άμεσο μέλλον: Ο Παρθενώνας, και μαζί του ο Ιερός Βράχος της Ακρόπολης, «φλέγεται» μέσα στην νύχτα της Αθήνας, λουσμένος σε… ηλιακό φως (λευκό «θερμοκρασίας» 6.000 βαθμών). Και, αίφνης, με το πάτημα στα πλήκτρα ενός υπολογιστή επιστρέφει στον «κανονικό» του φωτισμό. Που τον κάνει να φαίνεται ανάγλυφος ακόμη και στο σκοτάδι.

Πρώτη και καλύτερη η ιστορία της ιδέας για τον σωστό φωτισμό της Ακρόπολης
 Που μας πάει πίσω στο 2002 και στο σπίτι του διεθνούς ακτινοβολίας σκηνοθέτη του «Ζορμπά» και της «Στέλλας» Μιχάλη Κακογιάννη, στην οδό Μουσών.
Οπως διηγούνταν ο ίδιος, τότε πρόεδρος της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας: «Έμενα κοντά και ήταν πάντα ελεεινά φωτισμένη η Ακρόπολη.
 Δεν το άντεχα και ειδοποίησα τον Γάλλο που είχε φωτίσει τον Πύργο του Αϊφελ, ρωτώντας αν τον ενδιαφέρει. Φυσικά τον ενδιέφερε, αλλά ήταν ακριβός και είπα θα τα μαζέψουμε τα λεφτά.

 Έφτιαξα μια επιτροπή, «Φίλοι της Αθήνας» λεγόταν και έβαλαν όλοι λεφτά για να καλυφθούν τα έξοδα». Για να ακριβολογούμε, τον περίφημο γάλλο φωτιστή του Πύργου του Αϊφελ και της νυχτερινής μεταβολής του σε «ένα ανάλαφρο, χρυσό κόσμημα», όπως έλεγε ο Μιχάλης Κακογιάννης, του τον βρήκε, στο Παρίσι, η αδελφή του, Γιαννούλα, μετέπειτα πρόεδρος του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης στο Παρίσι. Ο Μπιντό ενδιαφέρθηκε και απάντησε: «Εκτός Γαλλίας, μόνον για την Ακρόπολη και τις Πυραμίδες θα αντιμετώπιζα την πρόκληση». Και το έκανε, στέλνοντας την 30σέλιδη μελέτη και τον προϋπολογισμό του (112 εκατ. δραχμές ή 329.000 ευρώ), συμπεριλαμβανομένων και 18 ταξιδιών του στην Αθήνα για το έργο. Το οποίο, εκτός από την Ακρόπολη, περιελάμβανε και το φωτισμό στην Αρχαία Αγορά, το Θησείο, την Πύλη του Αδριανού, το Ζάππειο, τον Λυκαβηττό κ.ά. Ο σκηνοθέτης Μιχάλης Κακογιάννης (δεξιά) μαζί με τον διάσημο Γάλλο φωτιστή Πιέρ Μπιντό, με φόντο το «έργο τους», την φωτισμένη Ακρόπολη των Αθηνών (ΙΔρυμα Μιχάλης Κακογιάννης) Σε συνεννόηση με τον τότε Αντιδήμαρχο Πολιτισμού στον Δήμο Αθηναίων (επί δημαρχίας Δημήτρη Αβραμόπουλου), Φώτη Παπαθανασίου, οργανώθηκε επίσημη πρόσκληση του Πιέρ Μπιντό από τον Δήμο της Αθήνας. Μέχρι να φτάσουν για δείπνο στον «Διόνυσο» η… φωτιστική συμφωνία είχε κλείσει κι επισήμως. Το βασικό δόγμα του Μπιντό, όπως μου θυμίζει η Ξένια Καλδάρα (Μεταξία Τσιρταβή), μετέπειτα αντιπρόεδρος του ΔΣ του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης και γενική διευθύντριά του, ήταν ένα: «Τα μνημεία δεν φωτίζονται, πρέπει να φωτίζουν». Όσο για το Σωματείο «Οι Φίλοι της Αθήνας», που ίδρυσε ο Μιχάλης Κακογιάννης για αυτό το σκοπό, τα ιδρυτικά του μέλη, πλην του σκηνοθέτη, ήταν 26. Ανάμεσά τους και η Ξένια Καλδάρα, αλλά και ηχηρά ονόματα της Αθήνας. Από τον Σταύρο Ξαρχάκο και τον Μάνο Περράκη μέχρι την Ντόλλυ Γουλανδρή, την Νάντα Γερουλάνου, τον Απόστολο Δοξιάδη και τον Δημήτρη Παπαϊωάννου. Οι «Φίλοι» έκαναν έκκληση και σε άλλους, και 98 συνολικά φίλοι του πάμφωτου εγχειρήματος συνεισέφεραν, όλοι, από 2.934 ευρώ έκαστος (1 εκατ. σε δραχμές), για την αποζημίωση της μελέτης του διάσημου γάλλου φωτιστή. Ανάμεσά τους – ιστορική σύμπτωση – και οι τρεις του Ιδρύματος Ωνάση. Ητοι, ο Στέλιος Παπαδημητρίου (πατέρας του σημερινού προέδρου), ο Απόστολος Ζαμπέλης και ο Παύλος Ιωαννίδης. Και άλλα πολλά ηχηρά ονόματα. Οι οποίοι το μόνο που θα απολάμβαναν, εκτός από την προσφορά τους, θα ήταν το προνόμιο να βρίσκονται στα λαμπρά εγκαίνια του «ειδικού» φωτισμού σε ένα από τα διασημότερα αρχαία μνημεία της υφηλίου, τον Ιούλιο του 2004 κι ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας. Για λογαριασμό του Γραφείου Δοξιάδη, ο Κώστας Κάπος, μηχανολόγος μηχανικός, διευθυντής ηλεκτρομηχανικών μελετών στο γραφείο και με σπουδές στο Πανεπιστήμιο του Ιλινόις των ΗΠΑ, είχε αναλάβει την μελέτη εφαρμογής – επίβλεψη του έργου.
Σε συνεχή συνεννόηση, βέβαια, με τον Πιέρ Μπιντό. Ο οποίος με την σειρά του ξεκίνησε ως ηλεκτροτεχνίτης, πέρασε στους σκηνικούς (θεατρικούς) φωτισμούς και έφτασε στον σχεδιασμό με χρόνια εμπειρίας, μέχρι που ο φωτισμός του Πύργου του Αϊφελ εκτίναξε το άστρο του διεθνώς.
 Σήμερα το γραφείο του, C.I.E.L. Pierre Bideau S.A., δεν λειτουργεί και ο ίδιος, 80χρονος πλέον, φέρεται να έχει αποσυρθεί. Μια ψηφιακή απεικόνιση του νέου φωτισμού του Ιερού Βράχου της Ακρόπολης, ο οποίος θα τεθεί σε λειτουργία στους πρώτους μήνες του 2020

Ο Παρθενώνας πηγή  Κώστας Κάπος
Ομως το πνεύμα και το δόγμα του ζουν και στον «νέο» φωτισμό της Ακρόπολης, που βελτιώνει την εκδοχή του 2004, το οποίο ανέλαβε σήμερα, 15 χρόνια μετά, να συστήσει σε πρόταση – μελέτη ο ίδιος άνθρωπος που «έστησε» το Φως, ο Κώστας Κάπος.
 Στο σημερινό Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, που γνωμοδότησε θετικά, αλλά και στην σημερινή υπουργό Πολιτισμού.

Το Ερέχθειο όπως θα φωτίζεται μετά τις αλλαγές Πηγή: Protagon.gr
  
 Η Λίνα Μενδώνη, όταν όλα ξεκίνησαν, ήταν γενική γραμματέας του υπουργείου (επί υπουργίας Βαγγέλη Βενιζέλου), υποδέχτηκε την πρόταση Κακογιάννη – Μπιντό και κίνησε τα νήματα αποτελεσματικά. Ωστε να εκταμιευθούν, με την υπογραφή πια της Φάνης Πάλλη-Πετραλιά, 855.000 ευρώ για το έργο. Ενώ το κόστος της φωτιστικής μελέτης του Πιέρ Μπιντό είχαν αναλάβει «Οι Φίλοι της Αθήνας». Δύο χρόνια μετά, η πολυεθνική, που με ειδική «χορηγική» έκπτωση 40% πληρώθηκε τους προβολείς για το έργο Μπιντό, θέλοντας να διαφημιστεί, προσέφερε ως χορηγία στο υπουργείο Πολιτισμού τον φωτισμό του Θεάτρου του Διονύσου, στα ριζά του Ιερού Βράχου, όπου είχαν πρωτοπαρουσιαστεί τα περισσότερα έργα αρχαίου δράματος στην π.Χ. Αθήνα.

Ο Κώστας Κάπος που ανέλαβε για το Γραφείο Δοξιάδη την εφαρμογή της φωτιστικής μελέτης του διάσημου Γάλλου φωτιστή του Πύργου του Αϊφελ Πιέρ Μπιντό (αριστερά) Πηγή: Protagon.gr
 Φωτισμό που επίσης ανέλαβε ο Κώστας Κάπος. «Οσο υπεύθυνος των ηλεκτρομηχανολογικών έργων στην ΥΣΜΑ – Υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων Ακροπόλεως ήταν ο Γιώργος Οικονομόπουλος και μέχρι το 2010 ο φωτιστικός εξοπλισμός συντηρήθηκε πολύ καλά», μου λέει ο Κώστας Κάπος. «Όταν συνταξιοδοτήθηκε, ελλείψει και χρημάτων, άρχισαν να παρεμβαίνουν άσχετοι που δεν γνώριζαν την μελέτη». Χώρια οι «κλασικοί» μειοδοτικοί διαγωνισμοί του υπουργείου, που συντηρούσαν με λαμπτήρες «αμφίβολης ποιότητας, με την λάθος θερμοκρασία του λευκού».
 Εκεί δε που απαιτούνταν κάπου 15.000 ευρώ το χρόνο μόνον για την συντήρηση του ηλεκτρομηχανικού εξοπλισμού (καλώδια, προβολείς, λαμπτήρες κ.λπ.), έφτασε η αρμόδια υπηρεσία να παίρνει από το υπουργείο μόνον 30.000 για όλα τα έργα της αρμοδιότητάς της, όχι μόνον για το φωτισμό.
 Πηγή: Protagon.gr
Η πρόταση που εγκρίθηκε προβλέπει «την αντικατάσταση των υφιστάμενων λαμπτήρων τύπου HID με λαμπτήρες τύπου LED, που εξασφαλίζουν την απρόσκοπτη λειτουργία των εγκαταστάσεων για 20-25 χρόνια, με ελάχιστο κόστος συντήρησης, ενώ τα φωτοτεχνικά και λειτουργικά χαρακτηριστικά τους είναι ίδια, αν όχι καλύτερα».
 Στόχος της μελέτης «είναι η ανάδειξη των μνημείων και του άμεσου περιβάλλοντός τους, ώστε να γίνεται αντιληπτός ο όγκος και η γεωμετρία κάθε μέρους του συνόλου από οποιοδήποτε σημείο και από ποικίλες αποστάσεις. Η ποιότητα και η διάρκεια στο χρόνο θα εξασφαλιστούν με τον εκσυγχρονισμό της εγκατάστασης, τη μείωση των φωτιστικών σωμάτων και την αντικατάστασή τους με νέας τεχνολογίας. 
Τέλος, θα βελτιστοποιηθούν οι οδεύσεις των καλωδιώσεων στα μνημεία». Εκτός από όλα τα άλλα, η μελέτη προσφέρει και «ευελιξία στη δημιουργία σεναρίων φωτισμού».
Στη συνεδρίαση του ΚΑΣ η υφιστάμενη κατάσταση του φωτισμού της Ακρόπολης παρουσιάστηκε με μελανά χρώματα: «Ακατάλληλοι λαμπτήρες, μετακινήσεις προβολέων, ακαταλληλότητα φωτισμού του ναού της Νίκης, καθώς κατά τον αρχικό φωτισμό το μνημείο ήταν σε φάση αναστήλωσης, φθορά φίλτρων και φωτιστικών σωμάτων, μη λειτουργία περιμετρικών προβολέων του βράχου και του Διονυσιακού Θεάτρου, αυθαίρετη τοποθέτηση φωτιστικών, καταστροφή προβολέων από το κεραυνικό πλήγμα της προηγούμενης χρονιάς, έλλειψη λαμπτήρων HID στην αγορά, χρήση μεγάλου αριθμού λαμπτήρων, κακή στόχευση φωτιστικών κ.ά.».
«Προβλέπαμε», δήλωσε η υπουργός Πολιτισμού Λ. Μενδώνη, «ότι στις 21 Ιουνίου, στο θερινό ηλιοστάσιο, θα ήταν όλα έτοιμα ώστε να γίνει, σαν γιορτή, ο φωτισμός της Ακρόπολης, των βράχων και των μνημείων της Νότιας Κλιτύος. Λόγω κορονοϊού, η παράδοση του φωτισμού στους Αθηναίους μετατίθεται περί τα μέσα Ιουλίου».


Δείτε μερικές ενδιαφέρουσες αναρτήσεις