Επαγγελματικός Φωτισμός Bar, Club και Disco Επαγγελματικός Φωτισμός Bar, Club και Disco

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

10/recent/ticker-posts

Επαγγελματικός Φωτισμός Bar, Club και Disco



Απο την ιστοσελίδα djshop.gr αλιεύω ένα θέμα για τον φωτισμό των bar διαβάστε ένα απόσπασμα....


Θέλω να πιστεύω ότι όλοι επιθυμούμε στη δουλειά μας την οργάνωση, την ασφάλεια, λειτουργικότητα και αποδοτικότητα. Το θέμα αυτό έχει συζητηθεί αρκετά, έχει δημοσιευθεί σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα και έρχεται πάντα στην επιφάνεια πριν την έναρξη της κάθε σεζόν. Στην Ελλάδα, πολλά μαγαζιά ειδικά στα νησιά μας και τα παραλιακά μέρη, λειτουργούν μόνο τη θερινή σεζόν.
Το λυπηρό είναι ότι ό,τι και να λέμε, δεν υπάρχει θέληση για την αλλαγή προς το καλύτερο, αφού σχεδόν κανείς δεν βλέπει μακροπρόθεσμα. Μέρος της νοοτροπίας που μεσουρανεί, αποτυπώνεται με την έκφραση ‘εύκολο χρήμα’ και αντικατοπτρίζει την προχειρότητα με την οποία υλοποιούνται οι εγκαταστάσεις ήχου και φωτισμού μέχρι και σήμερα.


Με βάση την μέχρι τώρα προσωπική μου εμπειρία, θα αναφερθώ σε δύο πηγές δημιουργίας συνεχόμενων προβλημάτων που συναντά κάποιος σε εγκαταστάσεις φωτισμού: η κακή ποιότητα και εγκατάσταση της καλωδίωσης και η λάθος ή ελλιπή οργάνωση του ελέγχου των φωτιστικών σωμάτων. Με αυτό το άρθρο, θα προσπαθήσω να αναπτύξω κάποιες ιδέες για την ιδανική οργάνωση του ελέγχου του φωτισμού ενός club/ café bar/ disco.

Σε έναν χώρο διασκέδασης, μπορεί να έχουμε μέχρι και τρείς κατηγορίες φωτιστικών σωμάτων. Θα εξαιρέσω την κατηγορία φωτισμός ασφαλείας από το παρόν άρθρο.

Στις περισσότερες περιπτώσεις χρησιμοποιούνται μόνο οι δύο. Ας τις δούμε όμως συνολικά:

Α) Φωτισμός Club. Τον αποτελούν ρομποτικά μηχανήματα, όπως όλες οι κατηγορίες κινούμενων κεφαλών, scanners, αλλά και φωτορυθμικά σταθερού τύπου, όπως moonflowers, colorchangers, mirrorballs, UVlights.

Β) Γενικός φωτισμός. Αποτελούνταν από φωτιστικά σώματα με λάμπες φθορισμού, πυρακτώσεως ή αλογόνου. Πλέον σήμερα όλο και περισσότεροι επιχειρηματίες είτε ξεκινούν την επιχείρησή τους με βάση το LED, είτε αναβαθμίζουν τις εγκαταστάσεις τους, αντικαθιστώντας εξολοκλήρου τις ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις και τα φωτιστικά σώματα, προετοιμάζοντας το έδαφος για LED. Οπότε πλέον έχουμε ταινίες LED και φωτιστικά σώματα που είτε προορίζονται αποκλειστικά για τη χρήση λαμπτήρων LEDμε τάση κατευθείαν από το δίκτυο ηλεκτροδότησης, είτε μπορεί να είναι φωτιστικά σώματα LEDτων οποίων κάποιοι παράμετροι ρυθμίζονται μέσω DMX512 (για παράδειγμα η ένταση του φωτισμού).

 Σε αυτή την κατηγορία μπορούν να συμπεριληφθούν και προβολείς LED αλλαγής χρωμάτων που χρησιμοποιούνται για παράδειγμα στον φωτισμό πίστας.

Γ) Αρχιτεκτονικός φωτισμός. Αυτή η κατηγορία μπορεί να αφορά τον ιδιαίτερο φωτισμό εσωτερικών χώρων, όπως για παράδειγμα φωτισμός σε αντικείμενα, επιτοίχιες ή μη διακοσμητικές κατασκευές, κολώνες, οροφές, αγάλματα κ.α. και τον εξωτερικό φωτισμό, είτε αφορά το κτήριο είτε τον περιβάλλοντα χώρο (παράδειγμα κήπους, δέντρα, σιντριβάνια κτλ).

Α & Ω: Το Ηλεκτρολογικό Δίκτυο

Όσον αφορά την καλωδίωση / ηλεκτρολογική εγκατάσταση, δεν μπορώ και δε θέλω να δώσω καμία συμβουλή, διότι οποιοσδήποτε σωστός επαγγελματίας πιστοποιημένος ηλεκτρολόγος αν μη τι άλλο ξέρει τι πρέπει να κάνει ανά περίπτωση. Ακόμα και όταν πρέπει να μπει σε νέα μονοπάτια, θα ακολουθήσει τα πρότυπα και τις οδηγίες που ορίζει ο κάθε κατασκευαστής. Ένα παράδειγμα είναι όταν θα πρέπει να κάνει την εγκατάσταση φωτιστικών που απαιτούν ειδικό τύπο καλωδίων. Κακά τα ψέματα, ζούμε στη χώρα της πατέντας. Μπορεί να ακούγεται ωραίο να λες ‘πιάνουν τα χέρια μου’, αλλά η πατέντα δεν πρέπει να αποτελεί μόνιμη λύση πουθενά. Η πατέντα αποδεικνύεται για πολλούς η εύκολη και σωτήρια λύση, αφού τους βγάζει από τη δύσκολη θέση, όταν π.χ. χαλάει κάτι τη βραδιά του event/ liveκαι το μπαλώνουν κακήν κακώς.
 Δυστυχώς ουκ ολίγες φορές έχω βρεθεί μπροστά σε εγκαταστάσεις που είναι από μόνες τους μία πατέντα.

  Η βιτρίνα του μαγαζιού να είναι παράδειγμα προς μίμηση, αλλά πάνω από τις ψευδοροφές να επικρατεί το χάος, ηλεκτρολογικοί πίνακες και computer/ dimmerroomsνα αποτελούν από μόνα τους ένα διαφορετικό σύμπαν.
 Σε κάτι τέτοιες εγκαταστάσεις μόνο αυτός που τις έφτιαξε μπορεί να βγάλει άκρη και πάλι, κρατώ μια επιφύλαξη γι’ αυτό.
 Ο σκοπός του ιδιοκτήτη αλλά προπαντός του εγκαταστάτη, θα πρέπει να είναι όχι μόνο η μακροχρόνια σωστή και αποδοτική λειτουργία αλλά και η ασφάλεια για τους εργαζομένους και τους επισκέπτες του χώρου.

Στο θέμα μας τώρα: Προσωπικά, είμαι υπέρ του ‘κέντρου ελέγχου’. Προτιμώ να έχω τον έλεγχο των πάντων κεντρικά, από ένα σημείο. Βέβαια, σίγουρα δεν ενδείκνυται η πρόταση αυτή για όλους τους χώρους, αλλά θεωρώ ότι είναι μία πολύ πρακτική λύση και ίσως πολλές φορές η οικονομικότερη. Οπότε ας δούμε μερικές από τις επιλογές που έχουμε για την οργάνωση του φωτισμού σε disco, café-bar, clubκ.α.

Το κέντρο ελέγχου




Με αυτόν τον τρόπο, ελέγχουμε όλα τα φωτιστικά μας από ένα σημείο. Το σημείο αυτό μπορεί να είναι ένας σχετικά ισχυρός υπολογιστής, ο οποίος θα χρησιμοποιείται αποκλειστικά και μόνο για αυτό το σκοπό, τον έλεγχο των φωτιστικών του χώρου δηλαδή. Ο υπολογιστής αυτός μπορεί να έχει δύο οθόνες, εκ των οποίων η μία να είναι και touch. Εκτός από την ιδέα της touchοθόνης, θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ένας MidiController, είτε κάποιος που προορίζεται αποκλειστικά για εφαρμογές φωτισμού, αλλά και ήχου, όπως για παράδειγμα ο APC 40 από την AKAI. Με αυτόν τον τρόπο μπορεί κάποιος να ενεργοποιήσει γκρουπ φωτιστικών σωμάτων, σκηνών κτλ, χωρίς να ‘μπλέκει’ με το λογισμικό. Τουλάχιστον η ζωή των υπαλλήλων που δεν έχουν την αρμοδιότητα του φωτιστή, θα γίνει πιο εύκολη. Θα μου πεις τώρα, τι πιο απλό από έναν διακόπτη. Σίγουρα, αλλά ο σκοπός του άρθρου, είναι όσο μπορεί να πλησιάσει τις σύγχρονες (και συνεχώς εξελισσόμενες) εγκαταστάσεις φωτισμού. Μη ξεχνάμε ότι ακόμα και σε κατοικίες χρησιμοποιείται κεντρικός έλεγχος όχι μόνο φωτισμού αλλά και συσκευών.

Το DMXsoftware που θα χρησιμοποιηθεί, θα πρέπει να είναι πλήρως παραμετροποιήσιμο, ώστε να είναι εύκολη η κατηγοριοποίηση του τύπου φωτιστικών σωμάτων και η εύκολη και γρήγορη πρόσβαση στις επιμέρους σκηνές ανά κατηγορία. Όλα τα λογισμικά υποστηρίζουν συνεργασία με οποιονδήποτε MidiController, ενώ πολλά προσφέρουν την δυνατότητα των αποσπώμενων παράθυρων/οθονών και την τοποθέτησή τους σε παραπάνω από μία οθόνες, ώστε να υπάρχει ακόμα μεγαλύτερη επιφάνεια εργασίας. Τέτοια λογισμικά μπορεί να είναι η έκδοση Goldή GZMτου DVC3 και οι εκδόσεις των προγραμμάτων SunliteSuite2, η EconomyClass, FirstClassκαι FirstClass +.

Ανάλογα με τις απαιτήσεις, μπορούν να χρησιμοποιηθούν ένα ή δύο DMXUniverses ( δηλαδή 512 ή 1024 κανάλια DMX), τα οποία ξεκινούν από το USBInterfaceκαι διοχετεύονται μέσω DMXSplitters / Amplifiers στις εκάστοτε γραμμές (ρομποτικών, τροφοδοτικών LED κτλ). Το μειονέκτημα αυτού του setupείναι ότι σε περίπτωση βλάβης του ‘κέντρου ελέγχου’ προκαλείται συσκότιση. Αυτός βέβαια είναι ένας παράγοντας που πάντα πρέπει να προβλέπεται και οι σωστά σχεδιασμένες εγκαταστάσεις έχουν τα απαραίτητα backups που είτε αφορούν εναλλακτικά φωτιστικά σώματα, είτε έξτρα μονάδα ελέγχου φωτισμού, η οποία τίθεται σε λειτουργία όταν η κύρια μονάδα για κάποιο λόγο απενεργοποιείται.

 Η συνέχεια του άρθρου....


Δείτε μερικές ενδιαφέρουσες αναρτήσεις