Καυστήρες πετρελαίου – πως είναι κατασκευασμένοι. Καυστήρες πετρελαίου – πως είναι κατασκευασμένοι.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

10/recent/ticker-posts

Καυστήρες πετρελαίου – πως είναι κατασκευασμένοι.

  

Ένας καυστήρας αποτελείται από ένα σύνολο εξαρτημάτων και οργάνων που είναι προσαρμοσμένα πάνω στον κορμό του καυστήρα.
Ένας καυστήρας αποτελείται λοιπόν από:
  1. Τον κορμό ή σώμα ή σασί
  2. Τον κινητήρα (μοτέρ)
  3. Τον ανεμιστήρα ή φτερωτή ή φυσητήρα
  4. Τον μετασχηματιστή
  5. Την αντλία πετρελαίου
  6. Τον προγραμματιστή ή εγκέφαλο ή ηλεκτρονικό
  7. Την βάση του προγραμματιστή
  8. Το μπεκ ή ακροφύσιο ψεκασμού
  9. Το φωτοκύτταρο ή φωτοαντίσταση
  10. Τα ηλεκτρόδια ή σπινθηριστές ή αναφλεκτήρες
  11. Την κεφαλή ή μπούκα ή φλογοσωλήνα
  12. Τον διασκορπιστήρα ή αναμικτήρα
  13. Την ηλεκτρομαγνητική βάνα πετρελαίου
  14. Την φλάντζα στήριξης
  15. Τον σωλήνα πετρελαίου
  16. Τα καλώδια υψηλής τάσης
  17. Τον πυκνωτή του μοτέρ
  18. Το τάμπερ αέρα
  19. Το ρυθμιστικό του αέρα
  20. Το κόμπλερ της αντλίας
  21. Το γυαλί επιθεώρησης της φλόγας (όχι όλοι)
  22. Τον προθερμαντήρα πετρελαίου (όχι όλοι)
  23. Το κάλυμμα (όχι όλοι)
Για να μπορέσουμε να καταλάβουμε πως λειτουργεί ο καυστήρας και έτσι να μπορέσουμε να τον ρυθμίσουμε ή να εντοπίσουμε τις βλάβες του, θα πρέπει να αναφερθεί ο ρόλος και η λειτουργία κάθε οργάνου χωριστά και σε συνεργασία μεταξύ τους.

1.Κορμός του καυστήρα


Πάνω στον κορμό είναι προσαρμοσμένα όλα τα απαραίτητα όργανα για την λειτουργία του καυστήρα. Είναι έτσι διαμορφωμένος, ώστε να οδηγεί τον αέρα της φτερωτής, μέσω της μπούκας, στον διασκορπιστήρα για την ανάμειξή του με το πετρέλαιο.

2.Κινητήρας του καυστήρα

Ο κινητήρας του καυστήρα είναι ηλεκτρικός μονοφασικός ή τριφασικός. Δίνει κίνηση στην φτερωτή και στην αντλία πετρελαίου.

α. Μονοφασικοί κινητήρες.   Οι μονοφασικοί κινητήρες λειτουργούν με πυκνωτή. Σε περίπτωση που χαλάσει ή πάθει βλάβη ο πυκνωτής τότε, ο κινητήρας για να μην υπερθερμανθούν τα τυλίγματά του και καεί, μπλοκάρει την λειτουργία του καυστήρα, κόβοντας έτσι την παροχή ηλεκτρικού ρεύματος προς αυτόν.
β. Τριφασικοί κινητήρες   Στους τριφασικούς κινητήρες δεν έχουμε πυκνωτή. Στην περίπτωση λοιπόν κάποιας βλάβης και για να μη καεί ο κινητήρας, χρησιμοποιούμε αυτόματο διακόπτη προστασίας (ρελέ) και θερμικό προστασίας.Οι κινητήρες διακρίνονται από τον αριθμό των στροφών ανά λεπτό.

Φτερωτή του καυστήρα


Είναι προσαρμοσμένη στο μοτέρ και περιστρέφεται απ αυτό. Σκοπός της είναι η προσαγωγή αέρα μέσω της μπούκας στον διασκορπιστήρα, για την μείξη με το πετρέλαιο.
Η πίεση του αέρα είναι χαμηλή και δεν ξεπερνά συνήθως το 1 bar. Εκείνο που διαφέρει όμως από καυστήρα σε καυστήρα εκτός της πίεσης του αέρα, είναι η ποσότητα (τα κυβικά αέρα) που μπορεί να μεταφέρει η φτερωτή.

Μετασχηματιστής του καυστήρα

 
Είναι προσαρμοσμένος στον κορμό του καυστήρα. Μετατρέπει την τάση 220 ή 380V( Βόλτ) σε τάση 5.000 μέχρι 15.000V με σκοπό να δημιουργηθεί σπινθήρας από τα ηλεκτρόδια, για την ανάφλεξη του μείγματος πετρελαίου αέρα.

Αντλία πετρελαίου

 
Η αντλία πετρελαίου (που συνήθως είναι γραναζωτή), συνδέεται με το μοτέρ μέσω κόμπλερ, από την αντίθετη συνήθως πλευρά της φτερωτής.
Περιστρέφονται λοιπόν τα γρανάζια της από το μοτέρ και μεταφέρει με υψηλή πίεση το πετρέλαιο στο μπέκ του καυστήρα.
Υπάρχουν δεξιόστροφες και αριστερόστροφες αντλίες, με παροχή πετρελαίου προς το μπέκ από δεξιά ή από αριστερά, με ενσωματωμένη ηλεκτρομαγνητική βάνα πετρελαίου ή χωρίς βάνα.
Την φορά περιστροφής της την ορίζουμε κοιτάζοντας τον άξονα της και όχι το καπάκι της.
Κάτω από το καπάκι (μέσα στην αντλία) υπάρχει φίλτρο το οποίο εμποδίζει να περάσουν προς τις διαδρομές της και προς το μπεκ σκουπίδια.Πάνω στο καπάκι της υπάρχουν δύο βίδες (τάπες). Πάνω από την μία είναι συνήθως ανάγλυφα χαραγμένο το γράμμα Ρ (στο καπάκι). Ξεβιδώνοντας αυτήν την βίδα κάνουμε εξαέρωση της αντλίας. Επίσης στην θέση αυτή αν αντί για την βίδα βιδώσουμε ένα μανόμετρο και θέσουμε σε λειτουργία τον καυστήρα τότε έχουμε την ένδειξη της πίεσης του πετρελαίου.Επίσης υπάρχει και ο ρυθμιστής πίεσης. Είναι μια βίδα, που γυρνώντας την δεξιά με ένα κατσαβίδι αυξάνουμε την πίεση του πετρελαίου, ενώ γυρνώντας την αριστερά μειώνουμε την πίεση.

Ηλεκτρονικό του καυστήρα


Πολλές φορές ονομάζεται και προγραμματιστής ή και εγκέφαλος του καυστήρα.Το ηλεκτρονικό προγραμματίζει τις λειτουργίες όλων των υπολοίπων οργάνων. Συνδέεται μέσω θερμοστάτη με παροχή ηλεκτρικού ρεύματος και αυτό με την σειρά του δίνει εντολές (φάση) στο μοτέρ, στον μετασχηματιστή, στην ηλεκτρομαγνητική βάνα πετρελαίου και στο φωτοκύτταρο, σε διάφορα χρονικά διαστήματα.Αν κάτι δεν λειτουργήσει σωστά, τότε το ηλεκτρονικό μπλοκάρει την λειτουργία του καυστήρα και ανάβει η ενδεικτική λυχνία (που την ονομάζουμε μπλόκο) που έχει στο καπάκι του. Θα πρέπει να πιέσουμε το μπλόκο (αφού εξετάσουμε την πιθανή βλάβη ή άλλη αιτία) για να λειτουργήσει ξανά ο καυστήρας. (Εικόνα 36) Ηλεκτρική σύνδεση διάφορων ηλεκτρονικών υπάρχει στο Πίνακες Σχέδια και Διαγράμματα

Βάση του ηλεκτρονικού

 
Η βάση του ηλεκτρονικού έχει μια σειρά από ακροδέκτες, όπου προσαρμόζονται τα καλώδια παροχής ηλεκτρικού ρεύματος προς τα ηλεκτρικά όργανα του καυστήρα. Επίσης, προσαρμόζεται η φάση, η γείωση και ο ουδέτερος της παροχής ηλεκτρικού ρεύματος, μέσω θερμοστάτη από τον πίνακα του λέβητα.Το ηλεκτρονικό προσαρμόζεται στην βάση με ένα σύστημα ελατηρίων ή με βίδα και τα ελάσματα του ηλεκτρονικού «κουμπώνουν» στους ακροδέκτες της βάσης. (Εικόνα 36)

Το Μπέκ


Το μπέκ ή ακροφύσιο, είναι το εξάρτημα που προσαρμόζεται στην φωλιά του σωλήνα προσαγωγής πετρελαίου και σκοπό έχει να διασπά το πετρέλαιο σε πολύ μικρά σταγονίδια ώστε να μπορεί να γίνει εύκολα η ανάμειξη του πετρελαίου με τον αέρα και να δημιουργηθεί έτσι ένα εύφλεκτο υλικό.   Είναι μικρό αλλά πολύ μεγάλης σημασίας εξάρτημα του καυστήρα.  Για την επιλογή του Μπεκ υπάρχει ξεχωριστό θέμα Πίνακας παροχής Μπεκ ανάλογα με την πίεση της αντλίας πετρελαίου καθώς και Πίνακας ικανότητας Μπεκ υπάρχει στο κεφάλαιο Πίνακες Σχέδια και Διαγράμματα

Το φωτοκύτταρο


Το φωτοκύτταρο ή φωτοαντίσταση, επιτηρεί την φλόγα της καύσης του μείγματος πετρελαίου αέρα.  Είναι διπλός ο ρόλος του. Διακόπτει την λειτουργία του καυστήρα αν υπάρχει φως (φλόγα) μέσα στον λέβητα πριν το άνοιγμα της ηλεκτρομαγνητικής βάνας πετρελαίου του καυστήρα ή διακόπτει την λειτουργία του καυστήρα (μπλόκο) αν δεν δει φως μετά το άνοιγμα της. (Εικόνα 37).

Τα ηλεκτρόδια


Τα ηλεκτρόδια ή σπινθηριστές ή αναφλεκτήρες, είναι προσαρμοσμένα πάνω από το Μπέκ και κοντά σε αυτό. Μεταφέρουν το ηλεκτρικό ρεύμα υψηλής τάσης από τον μετασχηματιστή και δημιουργούν σπινθήρα για να ανάψει το καύσιμο υλικό. Πρέπει να είναι σωστά τοποθετημένα σύμφωνα με την Εικόνα 38 ή τις οδηγίες των κατασκευαστών.

Η μπούκα


Η μπούκα ή κεφαλή ή φλογοσωλήνας, είναι προσαρμοσμένη πάνω στον κορμό του καυστήρα. Περικλείει τον σωλήνα προσαγωγής πετρελαίου, το μπέκ, τον διασκορπιστήρα και τα ηλεκτρόδια. Οδηγεί τον αέρα που στέλνει η φτερωτή στον διασκορπιστήρα και είναι έτσι κατασκευασμένη ώστε να επιτρέπει την ρύθμιση, για να μπορεί να περάσει ο αέρας μέσα από τον διασκορπιστήρα ή γύρω από αυτόν.Σε ορισμένους καυστήρες είναι ανοξείδωτη για μεγαλύτερη αντοχή στην θερμοκρασία και στην διάβρωση από τα κατάλοιπα της καύσης.

Ο διασκορπιστήρας


Ο διασκορπιστήρας ή αναμικτήρας στερεώνεται πάνω στον σωλήνα προσαγωγής πετρελαίου του καυστήρα, βρίσκεται μέσα στην μπούκα και μερικά χιλιοστά μπροστά από το Μπεκ.Σκοπός του είναι η ανάμειξη του αέρα με το ψεκαζόμενο «νέφος» πετρελαίου του Μπεκ, ώστε να δημιουργηθεί ένα πλήρες αναφλέξιμο μείγμα για μια σωστή καύση. (Εικόνα 39)Ηλεκτρομαγνητική βαλβίδα πετρελαίουΣυνήθως βρίσκεται πάνω στην αντλία πετρελαίου. Αν δεν είναι ενσωματωμένη με την αντλία τότε βρίσκεται μεταξύ αυτής και του σωλήνα πετρελαίου. Επιτρέπει ή διακόπτει την παροχή πετρελαίου προς το Μπέκ. Είναι ηλεκτρικά συνδεδεμένη με το ηλεκτρονικό του καυστήρα και δέχεται εντολές από αυτό για τον χρόνο λειτουργίας της.

Φλάντζα στήριξης


Προσαρμόζει τον κορμό του καυστήρα με τον λέβητα.

Σωλήνας πετρελαίου


Ξεκινά από την αντλία πετρελαίου και καταλήγει σε φωλιά με θηλυκό σπείρωμα όπου προσαρμόζεται το Μπέκ. (Εικόνα 39)Ένα μέρος του βρίσκεται μέσα στην μπούκα. Επάνω του προσαρμόζονται ο διασκορπιστήρας και τα ηλεκτρόδια. Το μέρος του σωλήνα που βρίσκεται έξω από την μπούκα είναι συνήθως εύκαμπτος χάλκινος σωλήνας.Όλος ο σωλήνας πετρελαίου μετακινείται συνήθως πάνω σε μια βάση. Πηγαίνοντας τον μπρος ή πίσω ρυθμίζουμε την ποσότητα του αέρα που θα περάσει μέσα από τον διασκορπιστήρα και την ποσότητα που θα περάσει γύρω από αυτόν.

Καλώδια υψηλής τάσης

Συνδέουν τον μετασχηματιστή με τα ηλεκτρόδια. Μεταφέρουν το ρεύμα υψηλής τάσης από τον μετασχηματιστή στα ηλεκτρόδια. Τα ονομάζουμε και καλώδια μετασχηματιστή ή καλώδια ηλεκτροδίων.

Ο πυκνωτής

Ο πυκνωτής του μοτέρ τοποθετείται σε μονοφασικούς κινητήρες. Είναι προσαρμοσμένος πάνω στο μοτέρ. Σκοπός του είναι να βοηθήσει στο ξεκίνημα την κίνηση του μοτέρ. Αν πάθει βλάβη τότε δεν ξεκινά το μοτέρ και «μπλοκάρει» το ηλεκτρονικό.

Το τάμπερ του  αέρα

  
Το τάμπερ μπορεί να είναι αυτόματο (υδραυλικό) ανάλογα τον τύπο του καυστήρα. Ρυθμίζεται έτσι ώστε να επιτρέπει την εισαγωγή της απαιτούμενης ποσότητας αέρα για την ανάμειξη με το πετρέλαιο.Συνήθως είναι μηχανικό και κλείνει με την βαρύτητα για να μην δημιουργείται ρεύμα αέρα που θα κρυώνει τον λέβητα. Σε μερικούς καυστήρες δεν υπάρχει τάμπερ αέρα

Επιλογή καυστήρα.
Η επιλογή του καυστήρα, γίνεται με βάση την ισχύ και την αντίθλιψη του λέβητα.

Αντίθλιψη λέβητα ονομάζουμε την πτώση πίεσης των καυσαερίων κατά την όδευση τους μέσα από τις διαδρομές του λέβητα μέχρι να φτάσουν στην καπνοδόχο. Η αντίθλιψη του λέβητα μετράται σε mbar , PA, ή mmΣΥ και είναι διαφορετική για κάθε μοντέλο λέβητα. 

Κατάθλιψη καυστήρα, ονομάζουμε την υπερπίεση που δημιουργεί ο καυστήρας μέσα στο λέβητα κατά τη λειτουργία του. Τα στοιχεία κατάθλιψης τα δίνει ο κατασκευαστής του καυστήρα σε πίνακες όπως ο παρακάτω.



Η κατάθλιψη του καυστήρα, θα πρέπει να είναι 20% μεγαλύτερη από την αντίθλιψη του λέβητα ώστε τα καυσαέρια να μπορούν να υπερνικούν τις απώλειες πίεσης μέσα στις διαδρομές του καυστήρα και να εξέρχονται από την καπνοδόχο.

Ενα άλλο σημαντικό στοιχείο που πρέπει να επιλεγεί κατά την επιλογή καυστήρα είναι το μέγεθος της μπούκας (κοντή / μακριά). Η επιλογή γίνεται με οδηγίες του κατασκευαστή του λέβητα, διότι εξαρτάται από τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά του λέβητα και κυρίως το πάχος της πόρτας και το είδος του λέβητα.

Η ρύθμιση και η έναυση των καυστήρων πετρελαίου (και όχι μόνο) πρέπει πάντοτε να γίνεται από αδειούχο συντηρητή ή μηχανολόγο, με τη βοήθεια του κατάλληλου εξοπλισμού.