245.Ηλεκτροδότηση πλοίων μέσα στά λιμάνια 245.Ηλεκτροδότηση πλοίων μέσα στά λιμάνια

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

10/recent/ticker-posts

245.Ηλεκτροδότηση πλοίων μέσα στά λιμάνια

1. Η χρήση από τα ελλιμενισμένα πλοία καυσίμων με πολύ χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο, όπως έχει καταστεί, από την 1η Ιανουαρίου 2010, υποχρεωτική με ευρωπαϊκή Οδηγία.
«Πνίγεται» το λιμάνι από τις τσιμινιέρες των πλοίων
2. Η δημιουργία υποδομής ώστε τα πλοία όταν βρίσκονται ελλιμενισμένα να ηλεκτροδοτούνται από το λιμάνι και να μην έχουν σε λειτουργία τις ηλεκτρομηχανές τους. Εάν, μάλιστα, η υποδομή ηλεκτροδότησης συνδυαστεί με την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών και ηλιακών πάρκων καθώς και με ενίσχυση της χλωρίδας θα μειωθούν και οι επιπτώσεις από τη ρύπανση.
Να σημειωθεί ότι ο ΟΛΠ ΑΕ έχει ήδη δρομολογήσει ένα σχετικό πρόγραμμα διαμόρφωσης «πράσινου» λιμανιού, το οποίο πέρα από την ενεργειακή εξοικονόμηση θα συμβάλει σημαντικά και στη μείωση των βλαβών που προκαλούν οι καυσαέριες εκπομπές των πλοίων.


Η παροχή ηλεκτρικής ενέργειας από τη στεριά στα ελλιμενισμένα πλοία περιορίζει το θόρυβο και τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου.

Οι λιμενικές αρχές αλλά και οι πλοιοκτήτες αναζητούν τρόπους περιορισμού των εκπομπών αερίων από τα πλοία, στο πλαίσιο της παγκόσμιας προσπάθειας για την προστασία του περιβάλλοντος. Η αύξηση του ενδιαφέροντος σε αυτόν τον τομέα προκύπτει τόσο από τα αυξημένα περιβαλλοντικά οφέλη της χρήσης ηλεκτρικής ισχύος όσο και λόγω του σημαντικού οικονομικού οφέλους, καθώς το κόστος της κατανάλωσης ορυκτών καυσίμων ολοένα και αυξάνει.
Κατά τη διάρκεια μιας 10-ωρης παραμονής σε ένα λιμάνι, οι μηχανές ντίζελ ενός και μόνο κρουαζιερόπλοιου καταναλώνουν 20 μετρικούς τόνους καυσίμου και παράγουν 60 μετρικούς τόνους CO2. Αυτό ισοδυναμεί με τις ετήσιες εκπομπές αερίων 25 μέσων Ευρωπαϊκών αυτοκινήτων. Όμως, οι εκπομπές αυτές μπορούν να εξαλειφθούν (τοπικά τουλάχιστον) αν οι εγκαταστάσεις του πλοίου τροφοδοτηθούν με ηλεκτρική ισχύ από τη στεριά.
 Πέρα από τις εκπομπές CO2, η παροχή ηλεκτρικής ισχύος στο πλοίο βοηθά στον περιορισμό του SO2, NOx και άλλων ιδιαίτερων αερίων ρύπων που εκπέμπουν τα πλοία. Επίσης, διευκολύνει τη μείωση του θορύβου και των δονήσεων χαμηλής συχνότητας στον ευρύτερο χώρο του λιμανιού και επιτρέπει τη συντήρηση των μηχανών ντίζελ όσο το πλοίο είναι αγκυροβολημένο.
Η ΑΒΒ παρέχει όλη την ηλεκτρολογική υποδομή – τόσο στη στεριά όσο και στη θάλασσα – με τη μορφή λύσεων “με το κλειδί στο χέρι”, συμπεριλαμβανομένων των στατικών μετατροπέων συχνότητας, των διακοπτών μέσης και χαμηλής τάσης, των μετασχηματιστών και των συστημάτων προστασίας και επιτήρησης / επικοινωνίας. Επιπρόσθετα, η ΑΒΒ προσφέρει ολοκληρωμένα συστήματα και υπηρεσίες που εκτείνονται από τον κύριο υποσταθμό εισόδου μέχρι τη μετασκευή του ηλεκτρικού συστήματος του πλοίου ώστε να μπορεί να λαμβάνει ηλεκτρική ισχύ από τη στεριά. 
Στη στεριά, αυτό συχνά απαιτεί την προσαρμογή της στάθμης της τάσης και της συχνότητας του τοπικού δικτύου ώστε να ταιριάζουν με εκείνα του πλοίου. Επειδή η ανάπτυξη στη στεριά ενός συστήματος τροφοδοσίας για τα πλοία μπορεί να έχει σημαντική επίδραση στο τοπικό δίκτυο, η ΑΒΒ μπορεί να διεξάγει μελέτες συστήματος για την εκτίμηση της συνολικής επίδρασης και μπορεί να προτείνει λύσεις αναβάθμισης και ενίσχυσης του τοπικού δικτύου και του δικτύου του λιμανιού προκειμένου να διευκολυνθούν οι συνδέσεις με πλοία.
Υπάρχουν λύσεις – ανεξάρτητα από τη διαβάθμιση ισχύος – που παρέχουν μία ή πολλαπλές συχνότητες, σε μία ή πολλαπλές θέσεις ελλιμενισμού, για εμπορικούς και επιβατικούς σταθμούς καθώς και για μικρότερες εφαρμογές.
Τα σημερινά λιμάνια διαθέτουν ως επί το πλείστον εγκαταστάσεις κατάλληλες για επίπεδα ισχύος της τάξης των 2 με 3 MW. Η κατανάλωση των πλοίων μπορεί να φτάνει και τα 10 MW, γεγονός που σημαίνει ότι, ενδεχομένως, οι υφιστάμενες ηλεκτρικές εγκαταστάσεις των λιμανιών να πρέπει να υποστούν σημαντικές επεκτάσεις και αναβαθμίσεις (όπως πχ. ένταξη νέου υποσταθμού ή και επιπλέον γραμμής μεταφοράς), προκειμένου να υποστηρίξουν την ταυτόχρονη τροφοδοσία πολλών πλοίων με ηλεκτρική ενέργεια.
Βέβαια, ο χώρος της προβλήτας είναι πάντα πολύτιμος και για το λόγο αυτό η όποια εγκατάσταση εκεί θα πρέπει να καταλαμβάνει κατά το δυνατόν μικρότερο χώρο.
 Έτσι, ο υποσταθμός εισόδου που θα περιλαμβάνει και τον μετατροπέα συχνότητας μπορεί να είναι σε μία απόσταση έως και 10 χλμ από το λιμάνι, ενώ στην προβλήτα χρειάζεται να βρίσκεται μόνο ένα κοντέινερ το οποίο θα περιέχει το μετασχηματιστή απομόνωσης και διασύνδεσης με τα πλοία, το διακοπτικό υλικό Χ.Τ. / Μ.Τ. με αυτόματο γειωτή, τον απαραίτητο εξοπλισμό προστασίας και ελέγχου και το σύστημα διεπαφής με τους χρήστες.
Η λύση ισχύος που θα προταθεί για το μέρος του συστήματος που θα εγκατασταθεί πάνω στο πλοίο θα πρέπει να ενσωματωθεί απόλυτα στο ηλεκτρικό σύστημα και στο σύστημα αυτοματισμού του πλοίου, επιτρέποντας την αδιάλειπτη μεταγωγή ισχύος μεταξύ των γεννητριών του πλοίου και του υποσταθμού της στεριάς. Πρωτοπόρος σε αυτό το πεδίο, η ΑΒΒ έχει εγκαταστήσει με επιτυχία την πρώτη ηλεκτρική σύνδεση πλοίου – στεριάς στο λιμάνι του Gothenburg στη Σουηδία, το 2000.
Για την ώρα, δεν υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο πρότυπο που πρέπει να ακολουθείται σε αυτού του είδους τις εγκαταστάσεις, πέραν αυτών που ορίζονται από το διαχειριστή του ηλεκτρικού δικτύου κάθε χώρας. Οι εργασίες για τη δημιουργία ενός τέτοιου προτύπου ξεκίνησαν στις αρχές του 2005 σχετικά με τις προδιαγραφές του εξοπλισμού και τις εργασίες εγκατάστασης και ελέγχου των επίγειων συστημάτων τροφοδοσίας και αφορούν:
  • το επίγειο σύστημα διανομής


  • τη διασύνδεση προβλήτας - πλοίου


  • τους μετασχηματιστές και τα φίλτρα


  • τους μετατροπείς συχνότητας (στατικούς ή στρεφόμενους)


  • το σύστημα διανομής επί του πλοίου


  • το σύστημα ελέγχου, επιτήρησης και διαχείρισης ισχύος

Με την καθιέρωση ενός τέτοιου προτύπου, αναμένεται και η άνθηση στην αγορά αυτών των συστημάτων, η οποία θα οδηγήσει αναπόφευκτα και στην περαιτέρω εξέλιξη της σχετικής τεχνολογίας.

Η ΑΒΒ, παγκόσμιος πρωτοπόρος στην τεχνολογία ημιαγωγών και μετάδοσης ισχύος, δηλώνει ήδη παρούσα και στο χώρο αυτό.


*Πηγή: ABB Review, Group Technical Magazine