Ρελέ ισχύος Ρελέ ισχύος

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

10/recent/ticker-posts

Ρελέ ισχύος



Τα ρελέ ισχύος κατασκευάζονται με σκοπό να τροφοδοτούν τα διάφορα είδη κινητήρων με την απαιτούμενη ισχύ. Κατά αναλογία προς τις υπάρχουσες τυποποιημένες τιμές ισχύος των κινητήρων, τα ρελέ ισχύος κατασκευάζονται σε διάφορα μεγέθη από το πιο μικρό με ονομαστική ισχύ 5,5 ΚW μέχρι το πιο μεγάλο με ονομαστική ισχύ περίπου 350 ΚW υπό τάση 380 V.




Είναι αυτονόητο ότι τα ρελέ ισχύος και συγκεκριμένα οι διακοπτικές επαφές αυτών πρέπει να αντέχουν σε “χειρισμούς υπό φορτίο”. Αυτό σημαίνει με απλά λόγια ότι η ηλεκτρική επαφή του ρελέ πρέπει να έχει μηχανική αντοχή τέτοια ώστε να μπορεί να διακόπτεται ενώ δια μέσου αυτής περνά το ονομαστικό ρεύμα.

Η αιτία που προκαλεί τη φθορά του υλικού των επαφών είναι το δημιουργούμενο ηλεκτρικό τόξο κατά το άνοιγμα ή κλείσιμο αυτών

Με αυτά τα δεδομένα είναι προφανές ότι η ηλεκτρική επαφή των δύο μικρών μεταλλικών ελασμάτων δεν έχει την αντοχή για να περάσει δια μέσου αυτής ισχυρό ηλεκτρικό ρεύμα.

.

Έτσι, η κατασκευή ενός ρελέ ισχύος οδηγεί αναγκαστικά στην αύξηση της επιφάνειας επαφής και συνεπώς σε μεγαλύτερες διαστάσεις των μεταλλικών μερών που συνιστούν την ηλεκτρική επαφή. Αυτό με τη σειρά του έχει σαν συνέπεια να απαιτείται ισχυρότερη έλξη της κινητής επαφής και συνεπώς πηνίο και πυρήνας μεγαλυτέρων διαστάσεων.


Συμπερασματικά, το ρελέ ισχύος έχει την ίδια αρχή λειτουργίας και την ίδια δομή με αυτές που περιγράφηκαν προηγουμένως, αλλά όσο μεγαλύτερο είναι το μέγεθός του τόσο στιβαρότερη είναι η εν γένει κατασκευή του.


 Το ρελέ περιέχει όλα τα στοιχεία που συναντήσαμε , όπως σταθερό πυρήνα, πηνίο, κινητό πυρήνα ή οπλισμό, μεταλλικές ηλεκτρικές επαφές και επί πλέον φέρει μία διάταξη για την απόσβεση του ηλεκτρικού τόξου που λέγεται φλογοκρύπτης


Αξιοσημείωτο είναι επίσης ότι η περιστροφική κίνηση της κινητής επαφής που συναντάμε στα μικρά ρελέ αντικαθίσταται στα ρελέ ισχύος με παράλληλη, με αποτέλεσμα η ηλεκτρική επαφή να πραγματοποιείται σε δύο σημεία. Λόγω των διακοπτικών χειρισμών υπό φορτίο που πρέπει να υφίσταται ένα ρελέ ισχύος, οι ηλεκτρικές επαφές αυτού χαρακτηρίζονται από τη μηχανική διάρκεια ζωής αυτών, μέγεθος που εκφράζεται σε εκατομμύρια διακοπών.

Συνήθεις τιμές της διάρκειας ζωής είναι 10-30 εκατομμύρια διακοπές.

Τα ρελέ ισχύος, εκτός των 3 επαφών ισχύος (μία για κάθε φάση του τριφασικού δικτύου) οι οποίες καλούνται κύριες, είναι δυνατόν να φέρουν και ένα ή περισσότερα ζεύγη βοηθητικών επαφών οι οποίες χρησιμοποιούνται στην υλοποίηση του κυκλώματος αυτοματισμού.

Τα μπλοκ των βοηθητικών επαφών, των οποίων η προμήθεια είναι προαιρετική, προσαρμόζονται κατάλληλα στο κύριο σώμα του ρελέ ώστε να επιτυγχάνεται η απαιτούμενη μηχανική ζεύξη.

Οι βοηθητικές επαφές κατασκευάζονται πάντα για αντοχή σε μικρό ονομαστικό ρεύμα, (περίπου μέχρι 15Α), διότι χρησιμοποιούνται μόνο στα κυκλώματα αυτοματισμού στα οποία, όπως εξηγήθηκε πιο πάνω, έχουμε χαμηλές εντάσεις ηλεκτρικού ρεύματος

 Κατηγορίες των ρελέ ισχύος

Τα ρελέ ισχύος χαρακτηρίζονται τόσο από την ονομαστική ένταση λειτουργίας των επαφών τους όσο και από τη μέγιστη ισχύ του κινητήρα που μπορούν να τροφοδοτήσουν. Τα μεγέθη αυτά διαφοροποιούνται ανάλογα με την κατηγορία χρησιμοποίησης του ρελέ όπως
ΑC1, ΑC2, ΑC3 και ΑC4, (Κανονισμοί Βιομηχανικών Εγκαταστάσεων ΙΕC 158-1, ΒS 5424, VDΕ 0660 κ.α.).
 Κατηγορία AC-1: Για έλεγχο και λειτουργία δικτύων διανομής.
 Κατηγορία AC-2: Για έλεγχο και λειτουργία ειδικών τύπων κινητήρων, παράδειγμα δακτυλιοφόροι κινητήρες
Κατηγορία AC-3: Για έλεγχο και λειτουργία κινητήρων.
 Κατηγορία AC-4: Για έλεγχο και λειτουργία πυκνωτών και για ειδικές συνθήκες λειτουργίας κινητήρων. Οι αντίστοιχες κατηγορίες για το Συνεχές Ρεύμα είναι από DC-1 έως DC-5.
 Προσοχή πρέπει να δίνεται, στο ότι τα ρελέ πρέπει να προστατεύονται από υπερφορτίσεις ή βραχυκυκλώματα με ασφάλειες ή αυτόματους διακόπτες ισχύος